Hoe we in 1 dag € 14.420,- verdienden

2 januari. Het jaar is net begonnen. “Druk jij op de knop?” Rogier en Ilonka, de twee bevlogen initatiefnemers van de dwarsfluitcursus “Flutopia” zetten het inschrijfformulier voor het zomerevent vroeg in de ochtend open voor inschrijving. Binnen enkele minuten stromen de eerste aanmeldingen binnen. Eind van de dag kunnen ze hun ogen niet geloven: 27 bestellingen met een omzet van 14.420 euro!

Bewezen resultaat
De zomercursus is niet nieuw. Al voor het 5e jaar organiseert de stichting dit event voor volwassen amateurfluitisten uit heel Nederland en België. Deelnemers uit eerdere edities vragen na de zomerweek wanneer de inschrijving voor komend jaar weer open gaat. Het resultaat is duidelijk: dik tevreden klanten die graag weer terugkomen. Deze deelnemers werken als ambassadeurs. Bij hun fluitdocent vertellen ze enthousiast over hun ervaringen en op hun social media kanalen gonst het nog weken na met foto’s, geluidsfragmenten en andere herinneringen.

Het resultaat: dik tevreden klanten die graag weer terugkomen

Duidelijke doelgroep
De doelgroep is makkelijk te bepalen: volwassen amateurfluitisten uit Nederland en België. Als je doelgroep zo concreet is, dan wordt het makkelijk om te bepalen waar je ze vindt. Voor Rogier en Ilonka begint dat bij het eigen netwerk: als docent en performing artist komen ze al veel fluitisten tegen. Ilonka weet met een achtergrond in social media marketing ook nog eens hoe contact kan worden gelegd met fluitisten buiten het eigen netwerk. Goed beeldmateriaal voor drukwerk en advertenties draagt bij aan een professionele uitstraling met een flink bereik.

Duidelijk product
Ook het product is helder: een zomercursus waar je als amateur aan mee kunt doen. Met lessen, workshops, gastdocenten en het allerbelangrijkste: samen spelen. Samen muziek maken met andere fluitisten is voor deelnemers het mooiste resultaat. Dit is belangrijke informatie omdat je doelgroep op zoek is naar resultaat. De teksten op de website moeten aansluiten bij wat je doelgroep zoekt. Met een helder product en met een helder resultaat wordt het vullen van de website bijna kinderspel.

Je doelgroep is op zoek naar resultaat. Teksten op je website moeten aansluiten bij wat je doelgroep zoekt.

Schaarste
Flutopia heeft maar plek voor 30 deelnemers. De accommodatie is eenvoudigweg niet groter. Met een klantenkring die al groter is dan 30 deelnemers, werd schaarste gecreëerd. Te lang wachten met inschrijven zou wel eens kunnen betekenen dat je niet mee kunt! Schaarste en exclusiviteit werken. “Nog maar 3 plekken.” “Nog 2 uur om te bestellen.” “Alleen voor een selecte groep.”

Denk groter
Je moet natuurlijk ergens beginnen. Flutopia is ooit begonnen met veel minder deelnemers en met alleen een zomercursus. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot marktleider op het gebied van het bieden van fluitcursussen. Niet alleen in de zomer, maar ook als wintereditie en tijdens de andere seizoenen met ensembleprojecten. De stichting waar Flutopia onderdeel van is, richt zich niet alleen op volwassenen, maar heeft ook projecten voor kinderen. Initiatiefnemers Rogier en Ilonka zijn allebei bekende gezichten op podia, zijn bekend als docent en als pioniers. Ze denken samen niet meer op lokaal of regionaal niveau, maar hebben hun plek ingenomen als landelijke én internationale speler. Als ondernemer is dit een belangrijke stap, omdat lokaal denken ons beperkt in reikwijdte, terwijl online de kansen bijna onbeperkt zijn.

Lokaal denken beperkt ons, terwijl de kansen online bijna onbeperkt zijn.

Inzet van de website
Contact hebben en houden met de doelgroep is cruciaal. “Uit het oog, uit het hart.” Via persoonlijke e-mail en mailinglijsten houdt Flutopia contact met alle deelnemers. Zelfs Whatsapp en Facebook-groepen worden ingezet om interactie met de deelnemers te bevorderen. De website is een spil in het verhaal. De site heeft een wervend karakter, heeft duidelijke onderdelen zoals een inschrijfpagina, een uitgebreide informatiefolder, maar ook een apart deel voor cursisten waar ze muziek en luistervoorbeelden kunnen vinden. Het eenvoudige aanmeldproces met betaling via iDeal, credit card en Bancontact, zorgt voor een prettige ervaring voor de cursist en het ontlast Rogier en Ilonka met administratieve rompslomp. In de aanloop naar de zomerweek wordt de website ingezet voor het beantwoorden van veelgestelde vragen en als muziekbibliotheek waarmee deelnemers zich kunnen voorbereiden op de zomerweek.

Contact hebben en houden met je doelgroep is cruciaal.

Een goede voedingsbodem
“De boer laat zijn gewas niet groeien. Hij bewerkt de grond waardoor het gewas kan groeien.” Flutopia is ook niet in 1 dag gebouwd. Het is een zorgvuldig proces geweest met zoeken naar het juiste product in de juiste doelgroep. In dat traject is constant gewerkt aan het verbeteren van (professionele) communicatie, het luisteren naar de doelgroep en het centraal stellen van het resultaat van de deelnemer. De voedingsbodem moet goed worden voorbereid. Als ondernemer moet je passie hebben voor je product en ervoor zorgen dat je product kan groeien. Pas dan klopt het verhaal dat je vertelt met datgene waar je doelgroep naar op zoek is. Welk verhaal vertel jij?

WEBSITE DEAL:
Websentials Business Start

  • Professionele WordPress website
  • Geoptimaliseerd om werk aan te trekken
  • Vormgeving in je eigen huisstijl
  • Flexibel, snel en veilig
  • Zelf te onderhouden, of onderhoud uitbesteden
  • Voordelig en betaalbaar
  • Perfect voor starters of voor het lanceren van je product of dienst

€ 995,-€ 795,-

Op zoek naar een WordPress expert? Kies voor Websentials!

Websentials kan je helpen bij het bouwen en onderhouden van je WordPress-website, de hosting voor je regelen, maatwerk thema’s of plugins bouwen en bezoekers trekken met website- en zoekmachineoptimalisatie (SEO).