Klanten maken met je blog

Bloggen en vloggen is hot! Het is dé manier om zichtbaar te zijn of te worden. Toch vergeten we vaak een essentiële stap bij het schrijven van onze artikelen. Als jij deze stap wel neemt, dan worden bezoekers eerder klant!

Het begint met een goed artikel: een artikel waar je doelgroep iets aan heeft. Bijvoorbeeld tips om van klachten af te komen, tips om efficiënter je werk te doen, ideeën om mee aan de slag te kunnen, de voordelen van product A ten opzichte van product B, etc. Als je waardevolle informatie weggeeft, dan wordt je artikel op prijs gesteld en dus vaker gelezen en gedeeld. Geen inspiratie meer? Google dan gewoon op "ideeën blog" en je kunt weer aan de slag!

Bedenk waar je doelgroep te vinden is en deel je artikel op deze plaatsen. Door op de juiste plaatsen te posten, ben je relevant voor je doelgroep. Hoe relevanter je bent, hoe meer je artikel wordt gelezen. Plaats je je artikelen op de verkeerde plek, dan worden je artikelen op z'n minst niet gelezen, of leidt dit soms zelfs tot irritaties.

Het ligt voor de hand om je blog te delen op je eigen social media kanalen. Plaats de blog op je eigen website en deel een link naar je blogartikel op social media. Kopieer dus niet de hele inhoud van je blogartikel op social media, maar alleen een link naar je blogartikel. Als je website goed is ingeregeld, dan worden de uitgelichte afbeelding en de inleiding automatisch getoond. Het voordeel van het delen van een link is dat de lezer naar je website wordt gestuurd als hij op het artikel of op de link klikt. En dat is precies wat je graag wil: bezoekers naar je website sturen!

Dat is niet alleen maar goed voor je statistieken. Want het grote voordeel is dat je website een interactief ding is, waar je je klant kunt uitnodigen om actie te nemen. Zorg er daarom voor dat je je lezer iets aanbiedt na het lezen van je blog. De mogelijkheden zijn eindeloos: bied een weggever aan in ruil voor een e-mailadres, bied je hulp aan naar aanleiding van je blogartikel, bied meer artikelen/ meer informatie aan, prijs een product/ training/ dienst aan.

Bezoekers zitten vaak niet met een pinpas in hun handen achter het beeldscherm. Direct je product of dienst verkopen is daarom misschien niet de beste keuze. Het doel van je bezoeker een volgende stap bieden, is het opbouwen van een band met je potentiële klant. En als het je dan lukt om contact te krijgen, bijvoorbeeld door het ruilen van een e-mailadres, dan biedt dat mogelijkheden om contact te houden met deze geïnteresseerde bezoeker.

Je lezer iets aanbieden na het lezen van je artikel is iets wat we vaak vergeten. Voeg deze essentiële stap toe aan jouw blogs en maak meer klanten je websitebezoekers!