Websentials Sitewijzer

Tips voor je WordPress website

Tip voor je WordPress-website #3

Op iedere pagina staat één call to action

Uitgelegd

Bezoekers komen iets doen op je website. En uit commercieel oogpunt, wil je graag dat bezoekers iets doen, namelijk contact opnemen, je product kopen of je dienst afnemen. Alleen informatie bieden is daarom niet genoeg. Laat je potentiële klant zien welke actie hij kan nemen: de actie die je hem graag wil laten nemen. Om een duidelijke call to action kan hij niet heen.

Aartjan van Erkel noemt het ‘de banaan’. Een groot geel ding dat zelfs op afstand niet te missen is. Zo hoort jouw call to action er ook uit te zien: een duidelijk herkenbare knop, die schreeuwt om aandacht. De tekst op de knop vertelt de bezoeker duidelijk wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld “Plaats in winkelmandje”, “Bestel direct”, “Schrijf je in”. Hoe urgenter de boodschap, hoe groter de verleiding. “Bestel vandaag nog!”, “Direct in je mailbox”, “Bel nu”.

Door op iedere pagina een call to action te plaatsen, zorg je ervoor dat de bezoeker altijd een actie kan uitvoeren. Een actie die uiteindelijk leidt tot een contactmoment: de aanschaf van je product/dienst, het achterlaten van een (mail)adres, of een mailtje of telefoontje.

Op iedere pagina? Ja, op iedere pagina. Dus niet alleen op een landingspagina of op de homepage. Vergeet vooral je blogartikelen niet te voorzien van een call to action. Leuk als ze op je website komen lezen, maar jij bent op zoek naar dat contactmoment!

Plaats maar één call to action op een pagina. Plaats je er meer, dan gaan knoppen met elkaar concurreren en verliest de call to action zijn effect. In het ergste geval krijgt de bezoeker keuzestress en kiest hij verkeerd, of kiest hij niet en verlaat hij je website.

Voorbeeld

Frankwatching over de vorm, kleur, locatie en tekst van de call to action:
https://www.frankwatching.com/archive/2009/01/22/de-ultieme-verleiding-tips-voor-de-call-to-action/

Zelf checken

1. Loop alle pagina’s door. Hebben ze allemaal 1 duidelijke call to action?
2. Loop 3 meter van je beeldscherm af. Kun je de call to action nog steeds herkennen?
3. Leidt de call to action tot een contactmoment, bijvoorbeeld een aankoop of een mailtje?

Zelf optimaliseren

Kies een actie die jouw bezoeker moet nemen. Dit kan zo eenvoudig zijn als “Maak een afspraak”, “Stuur je vraag” of “Bel mij terug”. Plaats een knop op iedere pagina zodat je bezoeker bij de actie uit kan komen. Maak de knop opvallend, groot genoeg en met een verleidende tekst. Plaats niet meer dan 1 call to action op een pagina.

Meer informatie

Heb je vragen rondom deze tip voor jouw website? Ik denk graag met je mee. Bekijk alle contactgegevens, of mail me op william@websentials.nl.

Op zoek naar een WordPress expert? Kies voor Websentials!

Websentials kan je helpen bij het bouwen en onderhouden van je WordPress-website, de hosting voor je regelen, maatwerk thema’s of plugins bouwen en bezoekers trekken met website- en zoekmachineoptimalisatie (SEO).