Geloof het of niet, maar ik heb een paar klanten die al meer dan een jaar een website ‘in aanbouw’ hebben staan. Niet omdat de wil er niet is, of omdat er technisch iets tegen zit. Maar wat is er dan dan wel aan de hand aan en hoe los je dat op? Misschien herken je je eigen proces.
Je begint een nieuw bedrijf, of het is tijd voor iets nieuws in je huidige bedrijf. Je begint vol enthousiasme aan het bouwen van je nieuwe website. Je hebt geweldige ideeën over wat je wil vertellen en wat je wil laten zien. Je gaat direct aan de slag met de vormgeving, het schrijven van teksten en het maken of zoeken van beeldmateriaal. Nu je er tijd voor hebt, kun je eens lekker gas geven.
Maar als je bent begonnen zonder plan, dan kom je na een paar pagina’s al snel tot de conclusie dat toch helemaal anders moet. Je gaat je site alweer verbouwen, terwijl hij nog niet eens af was. Of het ging wel lekker, maar had je vorige week nog zeeën van tijd, leggen klanten nu ineens eens stapels werk op je bordje.
Na een paar pagina’s kom je tot de conclusie dat het weer helemaal anders moet
Hoe zorg je er dan voor dat je website toch af raakt? Cruciaal in je traject zijn:
1. Een plan
2. Een deadline
3. Een tijdsplanning
Een plan
Bij het opstellen van een plan geef je antwoord op een aantal vragen:
– Wat wil je met je website bereiken?
– Wie gaat je website gebruiken?
– Wat komen bezoekers doen?
– Wat heb je bezoekers te bieden?
Hoe concreter je de vragen kunt beantwoorden, hoe makkelijker het wordt om te bepalen welke structuur je website krijgt. Met als gevolg weer hoe makkelijker het wordt om pagina’s te bouwen met relevante teksten en afbeeldingen. Heb je nog niet helder welke producten of diensten je biedt, dan ben je nog niet klaar voor een website. Eerst maar eens een beter ondernemingsplan uitwerken! Dit geldt ook voor je doelgroep(en): weet je niet wie je potentiële klanten zijn, dan weet je niet wie je bezoekers zijn, waardoor je je website niet optimaal kunt inrichten. Krijg dit eerst maar helder!
Hoe concreter je plan, hoe makkelijk het vullen van je website
Een deadline
Het vastzetten van een keiharde deadline helpt om de eindstreep te halen. Een deadline kan de lancering van een product zijn. Bijvoorbeeld een online presentatie, of een datum van een belangrijke beurs, of een reclamecampagne die start. Je weet dan zeker dat de website er moet zijn. Dat geeft tijdsdruk, waardoor je prioriteit gaat geven aan het vullen van je website.
Een tijdsplanning
Het gevolg van de deadline: moet je website over 8 weken live, dan heb je 8 weken om iets te doen. Wat ga je iedere week doen? Advies hier is om iedere week een vaste dag, of zo nodig meerdere vaste dagen te plannen voor je website. Ander werk plan je hier omheen. Dat klinkt eng, als er klanten op de deur staan te bonzen, of als dat betekent dat je minder dagen hebt om omzet te draaien. Maar realiseer je dat je investeert in iets dat werk gaat opleveren. Nu even de schouders eronder, betekent de komende tijd profijt met meer aanvragen en (nog) meer omzet.
Deze onderdelen komen terug in heel veel trajecten binnen je bedrijf. Een plan, een planning en een deadline heb je nodig om een product of dienst te ontwikkelen. Waarom lukt dat wel binnen je vakgebied en niet met je website? Je MAAKT er tijd voor. Dat moet je ook even doen voor je website.
Je MAAKT er tijd voor. Dat moet je ook even doen voor je website.
Nog een laatste tip: wees niet zo perfectionistisch! Ga voor versie 1.0! Die is goed zoals hij is en daarna is er ruimte voor verbetering, aanpassing een aanvulling.
Je website is nooit af. Met feedback maak je versie 2.0 nog beter. Je bedrijf verandert in de loop van de tijd, waardoor je met nieuwe inzichten ook je website verandert. Je publiek verwacht regelmatig wat nieuws. Stilstaan met je website is geen optie. Een website is geen doel, maar een middel. Een middel om in contact te staan met je doelgroep, je (potentiële) klant.
Hulp bij jouw bouwtraject
Het werkt als je een stok achter de deur hebt. Iemand die je er af en toe aan herinnert dat het tijd wordt om wat te gaan doen. Zeker als je website geen prioriteit voor je is. Natuurlijk wil ik je daar graag bij helpen. Gaan we samen aan de slag, dan beginnen we met het opstellen van een plan, met het beantwoorden van bovenstaande vragen. Ik help je met het opzetten van de structuur en als je dat wenst, het maken en samenstellen van de pagina-inhoud. Zo kun jij je focus houden op wat jij leuk vindt en waar je goed in bent!