Als je website een auto was, hoe zou jij hem dan bouwen?

De deurbel gaat. Je doet open en neemt de enorme doos aan van de pakketbezorger. Een kwartiertje later liggen alle onderdelen voor je neus op de tegels in je achtertuin. Helemaal compleet: van trekhaak tot ruitenwisser, van achterklep tot motorkap. De bouw van je auto kan beginnen!

Zelfs met een handleiding is het bouwen van een auto uit losse onderdelen voor de meesten van ons onbegonnen werk. Ik heb zelf vaak al moeite met het in elkaar zetten een Ikea Billy kast, waar een kinderlijk eenvoudige handleiding bij zit.

Zoveel keuze
Wil je je eigen website gaan bouwen, dan heb je oneindig veel mogelijkheden. Verschillende platforms zoals Wix, Strato, Joomla of WordPress. En allemaal met honderden of misschien wel duizenden thema’s, volgestopt met alle mogelijke functionaliteit. Aanbieder X zegt: “Ons systeem is het meest uitgebreid!”, terwijl aanbieder Y verkondigt: “Ons systeem is het meest eenvoudig in gebruikt!”

Het kiezen voor een platform of thema met de meeste mogelijkheden lijkt in eerste instantie de beste optie. Maar vaak wordt de basis van je website daardoor al log en traag. Bezoekers worden dan geconfronteerd met lange laadtijden van je pagina’s en haken af. Ook Google vindt een trage website niet leuk en plaatst je lager in de zoekresultaten. Bovendien wordt het voor jou met meer mogelijkheden alleen maar moeilijker om een keuze te maken: welke elementen kan ik op mijn pagina’s plaatsen, welke ga ik gebruiken en op welke plek? Voegen de elementen wel iets toe op mijn website, helpen ze mijn bezoekers in het maken van de juiste keuze en meest belangrijk: overtuig ik ze hiermee om klant te worden?

Het juiste platform
Als fan van WordPress kan ik natuurlijk zeggen dat je nergens anders naar hoeft te zoeken. Maar ieder platform heeft zijn voor- en nadelen. Collega-bedrijven om mij heen hebben prima alternatieve platforms waarin je goede websites kunt bouwen, vol met nuttige bouwblokken, waar je hele goede pagina’s mee kunt opzetten. De platforms zijn ook nog eens snel, waardoor je geen overbodige ballast meesleept en je bezoeker razendsnel zijn content voorgeschoteld krijgt. Niets mis mee dus!

Ook in WordPress-land zijn er voortdurend ontwikkelingen op het gebied van makkelijk en visueel je website ‘in elkaar klikken’. Eenvoudig in te richten bouwblokken die je op je pagina kunt slepen, herbruikbare content blokken en zelfs kant en klare ‘Starter sites’, waarbij je alleen de afbeeldingen en teksten hoeft te vervangen. Lichtgewicht systemen waarmee je goed presterende websites kunt maken. Om inspiratie op te doen kun je eens kijken naar Elementor (Pro) eventueel in combinatie met het Astra (Pro) thema.

Je moet het nog steeds zelf doen
Wat het juiste platform is, kan ik je niet vertellen. Ik heb hele goede websites gezien die met Wix zijn gebouwd. Ik zie ook hele slechte websites langskomen die met WordPress zijn opgezet. Feit blijft dat je zelf aan de slag moet als je je favoriete platform hebt gekozen en je je bouwpakket voor je neus hebt liggen. Heb je geen handleiding, of geen bouwplan, dan ‘ontstaat’ je website en eindig je met misschien een esthetisch aantrekkelijke site, die je bezoeker alleen niet bereikt en waarmee je je kostbare tijd niet krijgt terugverdiend. Kom je er uiteindelijk toch achter dat het niet zo slim was om het stuur van je zelfbouwauto rechts te plaatsen..!

Een vliegende start
Het inrichten van je website is afhankelijk van de vraag van je doelgroep in combinatie met je eigen doel. Met welke zoekvraag komt jouw bezoeker naar jouw website? En hoe speel jij daar op in (jouw doel: verkopen? informatie bieden? zichtbaar worden?) Je kunt met deze kennis je homepage logisch inrichten, zodat je bezoeker zich gaat herkennen en de oplossing die jij biedt ook begrijpt. Laat je de overige pagina’s van je website hier ook bij aansluiten, dan is het plaatje compleet en is de weg naar klant worden geplaveid. Je website wordt zo een marketingmachine, die bezoekers omzet naar klanten.

Om hier zelf mee aan de slag te gaan, heb ik een PDF gemaakt waarin je leest hoe je je homepage kunt inrichten zodat je je bezoeker kunt overtuigen om klant te worden. Je kunt deze PDF downloaden in de sidebar of onderaan deze pagina.

Tijd besparen
Zou het niet lekker zijn als je een site krijgt die al goed is ingericht om bezoekers aan te trekken en die klanten van je doelgroep maakt? Een site die voor jou werkt in plaats van veel werk steken in een site die misschien niets oplevert. Ik help je graag bij het opzetten van een website die je doelgroep aanspreekt. Laten we een keer vrijblijvend afspreken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *