Over 4 weken, op 27 november, is het Black Friday. Een event dat hier misschien niet zo groot is als in Amerika, maar wat wel steeds populairder wordt. Black Friday geeft wereldwijd een enorme sales boost. Waarom zou je daar hier in Nederland ook niet gewoon op meeliften?
Niet per se dingen weggeven
Hogere kortingen: dat is het beeld dat klanten van dit verkoopevent hebben. Dat levert natuurlijk stress op bij ons als ondernemers. Waar blijft immers de winst? Het kan ook anders: in plaats van iets eraf te halen, kun je er ook iets bijdoen. Zo behoudt je product of dienst toch zijn waarde (voor jou als ondernemer), terwijl je klant toch een dikke deal voor zichzelf regelt.
In plaats van er iets af te halen, kun je er ook iets bijdoen.
Als dienstverlener kun je bijvoorbeeld nadenken hoe je dienst verrijkt voor Black Friday, bijvoorbeeld met extra advies, rapportages, waardevolle e-books of een reeks blogs of een online (video)training. Verkoop je producten, dan kun je wat extra’s leveren, zoals een Sinterklaas- of kerstcadeautje, of je zorgt voor een speciale, gratis verpakking.
Exclusieve korting
Wil je toch korting geven? Maak het dan exclusief, bijvoorbeeld met een kortingscode die mensen kunnen winnen. Ze moeten er niet teveel moeite voor hoeven doen. Raad het plaatje, tel de kralen, een kraslot of een rebus. Vooral eenvoudige puzzels zijn laagdrempelig voor winacties. Er is voordeel aan beide kanten: iets winnen geeft je potentiële klant een positief gevoel, waardoor hij in een haal-modus komt. Blije klant en grotere verkoopkans dus.
Iets winnen zorgt bij je klant voor een haal-modus
Bestaande klanten en huidige klanten
Black Friday is een perfecte dag om te promoten in je nieuwsbrief. Je kunt je huidige klanten belonen door ze aanbiedingen te sturen via je nieuwsbrief. Een mooi contactmoment, met een grote kans op conversie. Je huidige klanten hebben namelijk al eens bij je geïnvesteerd. Maar ook om je mailinglijst te laten groeien, is Black Friday bij uitstek geschikt. Bijvoorbeeld met een winactie uit de vorige alinea: “win een kortingscode die we naar je mailbox sturen!”
Een deal waar je niet omheen kunt
Wat het allerbelangrijkste is voor een succesvolle campagne, is dat je een aanbieding doet die belachelijk interessant is. Het zou een aanbieding moeten zijn die voor jou als ondernemer pijn doet. Wanneer je hem zelf terug leest, dat je dan denkt: “Ik ben gek dat ik dit weggeef!” Als jij dat ervaart, dan ervaart jouw klant dat ook. Kom niet aanzetten met 10%, 20% of 30% korting. Een klant verwacht op Black Friday echt meer.
Ik ben gek dat ik dit weggeef!
Websentials en Black Friday
Natuurlijk doet Websentials ook mee met Black Friday. Kortingen op websites, hosting en de WordPress-updateservice. Wil je een seintje met onweerstaanbare aanbiedingen eind van deze maand? Laat je naam en e-mailadres achter en ik stuur ze je toe!