Veel bedrijven vergeten een tagline onder het logo te plaatsen. Daarom kun jij juist opvallen met een tagline!
Waarom een tagline?
Bezoekers kijken vaak als eerste naar het logo om te zien waar ze beland zijn. Dit is daarom de ultieme plek om in één oogopslag duidelijk te maken wat er op de website te vinden is.
Wat is een tagline?
Een tagline is je elevator pitch in maximaal 7 woorden. Dat is heel kort! Het dwingt je wel direct om na te denken over je focus. Want in een paar woorden je bedrijf pitchen is niet zo eenvoudig.
Tagline of slogan
Een tagline is iets anders dan een slogan. Als je een goede tagline schrijft, dan beantwoord je daarmee twee vragen: wat doe je en waar ben je goed in? Een slogan is meer een slagzin, een pakkende tekst die een commerciële doelstelling omschrijft. Met een tagline vertel je dus iets over je bedrijf, je oplossing of je belofte, zodat je bezoeker je beter begrijpt. Een slogan verheldert niets, maar schetst meer een beeld of versterkt een gevoel.
Kun jij de taglines en slogans herkennen? Probeer het zelf hieronder!
Youtube Broadcast yourself |
slogan of tagline?Beide, maar vooral een goede tagline! |
Center Parcs A state of happiness |
slogan of tagline?Slogan |
Schrijven voor Internet Beter leren schrijven om méér te verkopen |
slogan of tagline?Tagline |
Corendon Altijd de beste vakantiedeals |
slogan of tagline?Tagline |
Coca-Cola Enjoy Coca Cola |
slogan of tagline?Slogan |
Nu.nl Het laatste nieuws het eerst op NU.nl |
slogan of tagline?Tagline |
Efteling Een wereld vol wonderen |
slogan of tagline?Tagline, maar als je de Efteling echt niet kent, dan is het een zwakke tagline. |
Efteling Sprookjes bestaan |
slogan of tagline?Slogan |
Shell Waar u stopt, gaan wij verder |
slogan of tagline?Slogan |
Media Markt Ik ben toch niet gek? |
slogan of tagline?Slogan |
Bakkerij ’t Stoepje De warmste bakker op uw markt |
slogan of tagline?Tagline |
Hoe schrijf je een tagline?
Als je nog geen tagline hebt en je gaat er eentje schrijven, dan zul je merken dat je gelijk geïnspireerd raakt. Misschien ook een beetje gefrustreerd, want wat is nou een goede tagline? En welke woorden gebruik ik? Welke focus kies ik en welke doelgroep ga ik aanspreken? Je zult merken dat je ook direct doelgroepen gaat uitsluiten, of een deel van je producten/diensten verwaarloost. Dat is precies de bedoeling! Want is je tagline te breed of te generiek, dan weet jouw klant ook niet of hij nou wel voor jou moet kiezen. Het is dus niet erg om een focus te kiezen; je kunt buiten deze focus nog steeds opdrachten aannemen, maar met een focus in je marketing spreek jij je ideale klant beter aan.
Een goede tagline vertelt wat jij te bieden hebt. Waar ben je expert in, waarmee wil jij je klanten helpen en wat beloof je ze? Met een tagline onderscheid je je van je concurrent. Bedenk daarom waarom jouw resultaat anders in dan die van je concurrent. Je kunt bijvoorbeeld je niche benadrukken of een specifieke sector aanspreken. Hieronder vind je een aantal mogelijke vormen waarop je jouw tagline kunt baseren. Wat wordt jouw (nieuwe) tagline?
Mogelijke vormen voor een tagline:
[Mijn oplossing] voor [jouw sector] | “Websites voor de bouwsector” |
[Mijn product] met [deze specifieke eigenschap] | “Luxe vliegreizen naar de zon” |
[Dit resultaat] met [deze dienst] | “Meer omzet met sterke webteksten” |
En verder?
Wil je weten of je een goede tagline hebt, of wil je sparren over jouw tagline? Stuur me gerust een bericht! Ik kijk graag met je mee.
Een slogan is een essentieel onderdeel van een wervende website. Op deze pagina (in de sidebar of onder dit artikel) vind je een gratis download voor het ideale Homepage stramien. Daarop vind je nog veel meer tips om een wervende website te bouwen. Een website die in verbinding staat met jouw doelgroep, waardoor je bezoeker eerder overtuigd raakt om klant bij je te worden. Download het stramien vandaag nog en doe er je voordeel mee!